SEO (Search Engine Optimization), znamená prispôsobenie vašej stránky tak, aby ju uprednostnili vyhľadávače vo výsledkoch vyhľadávania. Mnoho klientov verí, že bez neho nemôžu byť na internete úspešní. Iní vám budú tvrdiť, že SEO je veľká bublina. Google sa nedá oklamať. SEO konzultanti sú „zaklínači“ klientov, od ktorých mámia peniaze.  Samozrejme, optimalizácia pre vyhľadávače je beh na dlhú trať a jej výsledky nevidíme okamžite. Je veľmi ľahké uveriť jednému či druhému extrému. Ako to vlastne je?

SEO je iba nástroj

Nástroj, hoci veľmi „prešpekulovaný“, ale stále iba nástroj, ako niečo urobiť. Podstata úspechu nie je samotné SEO. Ak chcete podnikať na internete, najprv musíte vybudovať základ. Jedinečný produkt, ktorý bude prinášať jedinečnú pridanú hodnotu. Niečo, čo budú vaši návštevníci webstránky skutočne chcieť. Za čo budú ochotní zaplatiť peniaze. Ak chcete skutočne navštevovanú webstránku, všetko začína a končí jedinečným obsahom. Takým obsahom, ktorý sú ochotní čitatelia zdieľať, lajkovať, odporúčať mailom. Niečo, čo má skutočnú hodnotu. Pozor, hodnota nemusí byť iba racionálna (rôzne How to… návody) ale tiež emocionálna (napr. zábava, muzika…). Ak takúto hodnotu na svojom webe/blogu tvoríte, ste na správnej ceste. Zďaleka však nie ste na konci cesty.

SEO vás zviditeľní

Optimalizácia pre vyhľadávače bude fungovať dovtedy, kým vyhľadávacie algoritmy Google nebudú mať schopnosť človeka. Žiadny umelý nástroj nedokáže ohodnotiť blog či web tak dokonale ako človek. Preto si Google pomáha pomocnými ukazovateľmi ako hustota kľúčových slov, Fleschovým testom čitateľnosti, metainformáciami, prelinkovaním s vnútornou štruktúrou webu či externými stránkami, ktoré vás spájajú s témou stránky/blogu. SEO je práve o tomto. Správny obsah, podčiarkujem správny a chcený obsah. Obsah vytvorený tak, aby spĺňal všetky požiadavky Google algoritmu. Ak ho Google vyhodnotí ako správny, poskytne ho v SERP (Search Engine Result Page) na popredných miestach. Ak je obsah skutočne hodnotný, o zvyšok sa postarajú čitatelia. Google vie, že algoritmus zapracoval správne a vaša pozícia ostane. Ak návštevnosť nepríde ani napriek počiatočnej dobrej pozície, prepadnete sa tam, kam podľa vášho obsahu patríte.

SEO a odporúčania pre 2016

  • Tvorte jedinečný, zaujímavý a chcený obsah. Toto je najdôležitejšie odporúčanie, aké vám môžem dať. Existujú niche markety , na ktorých je málo informácií. Ak tie relevantné budú na vašej stránke, Google vám pomôže
  • Šírte vašu informáciu. Ak na stránku napíšete aj tie najlepšie informácie, ale nedáte to svetu vedieť, je málo pravdepodobné, že v dohľadnej dobe zažijete úspech. Tu je okamih, keď nastupuje do hry SEO. Zabezpečí, aby ste maximalizovali správne nastavenie všetkých 200 faktorov, ktoré Google algoritmus berie do úvahy. Samozrejme, nikto nevie, či ich je presne 200 a ktoré sú to. Toto si Google drží v tajnosti. No odborníci vypozorovali, ktoré by to mohli byť a ich dodržiavaním dosahujú výsledky.
  • Urobte vašu informáciu maximálne zaujímavou. Ak píšete návod, nestačia 3 odrážky, ale zmysluplný rozsah. 300 slov už dnes nestačí. Dlhšie stránky majú v priemere lepšie výsledky ako kratšie. Používajte jedinečné obrázky so správne vyplnenými informáciami (title, alt tag…).
  • Optimalizujte. Dnes tretina vašich návštevníkov prichádza cez tablety a smartphony. Ak nebude vaša stránka vyzerať dobre na malej obrazovke alebo sa bude pomaly načítavať, návštevník odíde. Pamätajte, že na mobile je oveľa ľahšie stlačiť back button než na desktope.
  • Vnímajte ekonomickú hodnotu SEO. Online marketing je hra čísel. Niekedy sa opláca PPC, niekedy SEO. Niekedy ani jedno ani druhé. Poznám biznis modely, ktoré nepotrebujú SEO ani PPC, pretože pracujú princípom cold-callov a následným email marketingom. Ideálne je dať SEO šancu (predsa len výsledky neprichádzajú okamžite). Ak vám prináša hodnotu, vytrvať v ňom. Pozícia sa ťažko buduje, ľahko udržiava. Ak ju však stratíte, návrat je opäť ťažký a drahý.
  • SEO je dôležité, ale nie je všeliek. Dobrá optimalizácia pre vyhľadávače vám prinesie návštevníkov na stránku. Ak bude ich interakcia slabá (veľký bounce rate, krátka doba strávená na stránke…), znova sa prepadnete. Vaša stránka má plniť svoj cieľ. Ak predávate cez internet, musí produkovať objednávky. Ak predávate priestor cez Ad Sense, tak je to napríklad čítanosť článkov. Takže domáca úloha je zabezpečiť to, aby návštevník našiel na stránke to, čo potrebuje (a aby to, čo potrebuje, bol váš produkt).

SEO je dnes v dobe prehusteného internetu nevyhnutnosť. WordPress.com uvádza, že v roku 2014 bolo vytvorených na ich platforme takmer 50 000 blogov DENNE. V takto konkurenčnom svete ste skončili, ak nemáte dobre optimalizovanú stránku. Nik vás nenájde. Avšak SEO je stále iba nástroj. Nástroj, ktorý môže váš jedinečný obsah posunúť smerom k čitateľovi. Ak je ten obsah nanič, aj SEO je nanič. Ak je obsah skutočne dobrý, SEO môže byť vašou cestou k úspechu.

SEO: zbytočnosť či nevyhnutnosť?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.