Človek by si myslel, že Google a SEO budú ako ľad a oheň. No práca na e-shope www.vitaminyprezdravie.sk, ktorý sa zaoberá predajom vitamínov a potravinových doplnkov ma presvedčil, že, slovami klasika, všetko je inak.

Google, zisk a politika

Naivne som si myslel, že Google zaujíma v prvom rade zisk. Nie je to celkom pravda. Google zaujíma, či má najlepší vyhľadávač na svete. To znamená, že Google poskytuje najrelevantnejšie výsledky vyhľadávania. Bez ohľadu na to, či si firma chce zaplatiť za super pozíciu v Adwords, stále je to niečo, čo Google robí iba kvôli zisku a jasne to ako reklamu označuje. Organické výsledky vyhľadávania ako reklama označené nie sú a tam sa za peniaze jednoducho nedostanete, čo sa rozkrojíte a na kolomaž rozlejete.

Google je pápežskejší než pápež?

V mojom prípade áno. Existujú pravidlá, ktoré Google dodržiava. S väčšinou z nich sa normálny človek stotožní. Samozrejme, je zlé propagovať urážlivý obsah či nebezpečné produkty a služby. Zaujímavé to však začne byť v momente, keď chcete propagovať niečo, čo domáci trh dovoľuje ale existujú krajiny, kde je daná látka zakázaná. V mojom prípade je to melatonín, látka, ktorá pomáha zaspať. Začalo to nevinne – v Adwords som vytvoril reklamnú skupinu, nahodil kľúčové slová a vytvoril reklamu. Všetko sa spustilo a naraz, uuups, reklama je vyhodnotená ako zakázaná.

Infolinka Google, čo by som bez teba robil?

Čo teda robiť, ak máte produkty ako Ľahký spánok (ktorý obsahuje hlavne melatonín), či kombináciu Vápnik+Horčík+vitamín C s melatonínom? Samozrejme, keď vzniknú v Adwords problémy, najjednoduchšie je zavolať priamo do Google. Číslo je pre Slovensko 0800 004 406, funguje od 9.00 do 17.00 každý pondelok až piatok (ak tam budete volať, prichystajte si ID, to je číslo zákazníka, ktoré uvidíte vo vašom účte vpravo hore). Tak som zavolal a dostal som odpoveď hodnú majstra logiky.

Prečo Google nepropaguje melatonín?

Na infolinke Google mi zatiaľ vždy poradili. Majú tam skutočne ľudí, čo sa vyznajú. Horšie to bolo so zdôvodnením. Keďže melatonín je zakázaný v niektorých krajinách EU (nie všetkých),  Google sa rozhodol ho pre istotu zakázať v celej EU (a možno aj svete, ďalej som neskúmal). Vraj, aby nebolo možné cez internet kúpiť melatonín v krajine, kde je to povolené a potom doviezť do krajiny, kde je to zakázané.  Ako by to vyzeralo, keby k nákupu dospel po kliknutí na odkaz v Adwords. Keďže je Google súkromná firma, postavte sa aj na hlavu, môže sa rozhodovať ako chce. Je jedno, či je u nás melatonín legálny, cez Adwords sa u nás propagovať nesmie a nebude. Ak budete Google pokúšať, môžete dostať ban a nezobrazíte sa ako doména vôbec. Takže riskovať sa veľmi neoplatí

Google a SEO

Dostala ma však rada, čo mi dali na infolinke. Síce cez Adwords to nepôjde, ale nech skúsim zapracovať na SEO. Dobrá optimalizácia pre vyhľadávače môže posunúť moje melatonínové produkty v SERP a teda ich Google nakoniec do vyhľadávania zaradí. Paráda. Tak Google na jednej strane niečo propagovať nebude, pretože čo keby sa nejaký právnik ohradil, že predávajú zakázané látky (iné absurdné rozsudky odzneli v súdnych sieňach, tak tú obavu trochu chápem). Na druhej strane však nemá problém zaradiť tie isté látky do výsledkov vyhľadávania. Veď ľudia to chcú tak čo.

Google a SEO: najlepší kamaráti

Mám taký pocit, že Google sa na SEO dlhodobo pozerá pozitívne. Odkedy je tento vyhľadávač tak šikovný, že sčasti chápe obsah napísaného textu, optimalizácia pre vyhľadávače začína naberať podobu dobre vyplnených metainformácií (nie však klamlivo, musia odrážať to, čo stránka skutočne obsahuje). Stránka musí byť technicky dobre urobená, takže sa načíta veľmi rýchlo a je mobile friendly (zasa niečo, čo Google chce, lebo je o ničom kliknúť na odkaz a ani nepočkať, kým sa stránka načíta). A ako sa hovorí, content is the king, takže dobré SEO znamená výborný a obsažný obsah, ktorý ľudia hľadajú a chcú. Takže SEO dneška znamená tvoriť v prvom rade kvalitu a kvalita je to, čo ľudia hľadajú. Takže win-win.

Prečo vlastne platiť agentúru na SEO?

Bez dobrej optimalizácie dnes nemáte šancu v hre. Najmete si preto agentúru špecializujúcu sa na efektívny online marketing a tá vám stránku upraví tak, aby spĺňala všetky technické kritériá Google. Pretože to však nestačí, budete agentúre platiť paušál za to, že vám bude tvoriť skutočne čtivý a hodnotný obsah, ktorý ľudia chcú a hľadajú. Firma si taký väčšinou sama napísať nevie. Buď tvorí triviality alebo síce perly, ale ukryté v mori balastu. Takže zaplatiť si profesionála je často jedinou schodnou voľbou. Vlastne, ďakujme všetci v online marketingu Google, že sa nám stará o prácu. Bez jeho vysokých nárokov na kvalitu by sme nemali ani na slanú vodu 🙂

 

 

 

 

Keď samotný Google navádza na SEO

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.