Nie každý chápe, čo vlastne marketing je. Chaos v hlave nemajú len bežní podnikatelia, ale často aj citovaní a rešpektovaní „odborníci“. Problém je aj v tom, že presná definícia marketingu jednoducho nie je. Len na wikipédii som našiel tri definície. A to som ešte necitoval Druckera ci Kotlera, ktorý majú svoje vlastné komplikované definície.

Podvedome však všetci cítime, čo by ten marketing mal byť. Vždy to bude o predvídaní, kam to celé v biznise pôjde. Budeme identifikovať, čo naši zákazníci (cieľové skupiny) vlastne chcú a budeme sa im to snažiť dať. Budeme pátrať po ich motívoch na kúpu, budeme budovať ich túžby. Nastavíme cenu tak akurát, aby sa na tom dalo zarobiť ale zároveň neodradilo od kúpy. A keď budeme mať ponuku hotovú, vytrúbime to do sveta cez reklamu a PR čí iné komunikačné kanály.

Marketing vždy bude o vytváraní záujmu o vaše produkty alebo služby. Problém ale je, že marketing nie je exaktná veda. Nikdy nebudete vedieť, či uvažujete správne a či nový produkt či kampaň zaberie. Marketéri sú do veľkej mieri umelci, ktorí síce vychádzajú z exaktných dát ako kvantitatívne a kvalitatívne prieskumy, analýzy obchodných dát a konkurencie či sledovania trendov vo svete, ale ich rozhodnutia su do veľkej miery poznačené intuíciou a skúsenosťami.

Marketing je o zdravom rozume. Nemôžete klamať svojho zákazníka. Nemôžete prinášať produkty, ktoré nemajú hodnotu. Marketing má za úlohu vytvoriť záujem. Jeho úloha končí, keď má zákazník osobnú skúsenosť. V dobe sociálnych médií si zákazník osobnú skúsenosť nenechá pre seba ale podelí sa. Ak má pozitívnu skúsenosť, povie to jednému priateľovi. Ak negatívnu, informuje aspoň 20tich.

Marketing je tiež behom na dlhé trate. Nemôžete si myslieť, že jednou kampaňou porazíte lídra, ak samozrejme nemáte jedinečný produkt alebo oslovíte jedinečnú potrebu. To je práve ta nevidená a často opomínaná zložka budovania hodnoty značky. Prečo je Beiersdorf (Nivea) už cez 80 rokov s jednou agentúrou? Keď vidíte ich reklamu čo len pár sekúnd, hneď viete, aká značka to je. Túto silu vytvára marketing až po rokoch, ale o to dlhšie pretrváva.

Zúfalstvo v marketingu nastáva, keď sa tvárite, že vyššie napísané neexistuje. Predstavte si gastro. Idete do reštaurácie, o ktorej ste niečo počuli (odkiaľ asi?). Dizajn dobrý, ceny tiež. Príde však nevrlá obsluha, dlho čakáte a všetko je preč. Viackrát neprídete. Kto zlyhal? Marketing nie, zahaproval produkt (ak teda za produkt považujeme reštauráciu). Iný prípad. Chcete uspieť na kúrenárskom trhu. Donesiete kotol, ktorý je cenovo na úrovni vašej konkurencie. Nikto vás však nepozná. Vy si nastavíte ciele, že chcete sa v prvom roku v predaji vyrovnať druhému na trhu. Obchodníci začnú „obiehať“ potenciálnych zákazníkov a čuduj sa svete, obchody nejdú. Prečo asi? Produkt bol relatívne dobrý, ale očakávania prehnané. Konkurenti si už čo to do značky za tie roky zainvestovali, vy nie.

V taoizme je krásne pravidlo. Keď vypustíte všetko falošné, to čo ostane je pravda. Ak teda chcete mať dobrý marketing, zbavte sa falošných predstáv a cieľov. Reálne si zhodnoťte, aký je vás produkt. Pozorne nastavujte ciele a radšej buďte prehnane skromní ako štedro „uletení“. Len tak vás bude zúfalstvo obchádzať. Žiadny odborník vám totižto neurobí zázrak len tak (keby ho urobiť vedel, už dávno podniká vo vašej oblasti). Nastaví vám však zrkadlo a zbaví vás falošných predstáv a cieľov. To nie je málo. Nedá sa stavať na chybných základoch. A ani uspieť.

Zúfalstvo v marketingu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.