Poznáte tú súťaž, kde sa tri prefláknuté celebrity snažia nájsť obeť, z ktorej následne médiá vyfabrikujú ďalšiu celebritu do partie? Väčšinou sa tvária veľmi múdro, pokyvujú hlavami, sem tam vyronia slžičku a svorne používajú okrídlenú vetu v štýle “ty máš v sebe ten x faktor, ktorý s teba robí hviezdu.” X faktor je synonymom niečoho nepopísateľného, neuchopiteľného, čo však rozhodne, či budete hviezdou alebo zapadnete po pár týždňoch prachom ako Vierka Berkyová.

X faktor je prítomný aj v biznise. Akokoľvek profesionálnych zamestnancov alebo poradcov máte, nikto nedá ruku do ohňa, či váš projekt bude obrovský úspech alebo naopak fail. Aj v najlepšie plánovaných projektoch je malé percento neistoty a rizika. Kto by povedal koncom roka 2007, že sa neoplatí investovať do nehnuteľností, lebo príde kríza? Bratislavčania majú v živej pamäti projekt Rusovce, kde sa domčeky rozpredávali ako teplé rožky. Nie kupujúci, ale developer diktoval podmienky. Nechceš, nevadí, za tebou stojí 10 ďalších.

Naraz v polke roka 2008 prásk a záujem opadol. Kto dovtedy nepredal, už nemal šancu. Samozrejme, aj dnes sa predávajú nehnuteľnosti a stavajú nové projekty. Ale maržovosť je oveľa nižšia a do skutočne veľkorysých projektov môžu ísť iba najväčší hráči. Kto si pamätá Tri veže, kam brigádnici chodili zapínať v prázdnych bytoch svetlo, aby opticky vyzerali “obývanejšie”?

Prieskumy, odborníci, opatrnosť, to všetko môže minimalizovať vaše riziká. Nikdy ich však celkom neodstránite. Každý, aj ten opticky najbezpečnejší projekt, sa môže rozsypať pod rukami. Samozrejme, čím lepšími ľuďmi sa obklopíte a čím viac do prieskumov zainvestujete, tým viac znížite percento možného neúspechu. To nie je málo.

Určite sa však riaďte aspoň zdravým sedliackym rozumom. Naše staré mamy hovorili, že nemáme všetky vajíčka nosiť v jednom košíku. Tak aj vy sa nesústreďte iba na jeden projekt, ale diverzifikujte. Spustite viac aktivít a ak niektorá nepôjde, budú ju suplovať ostatné.

Čo môžete poistite. Dnes sa dá poistiť riziko. Nehrajte vabank. Ak dovážate tovar zo zahraničia, poistite si ho.

Zisky z minulosti nerozhádžte, ale časť uschovajte na horšie časy. Majte pripravené zdroje na preklenutie kríz.

Do citlivých projektov choďte v spolupráci s partnermi. Nielen preto, aby ste rozriedili riziko straty. Ak bude viac podieľnikov, každý prispeje svojou dávkou opatrnosti a vaša celková pozornosť sa zvýši. Každý z partnerov si totižto zistí a ocení riziko a ak to bude príliš odvážne, do projektu nepôjde, čo je pre vás výborný signál.

Rád, čo robiť, sú tisíce. Ak však budete príliš opatrní, nič nespustíte. Preto sa musíte pripraviť, že určitú mieru rizika musíte jednoducho akceptovať. Zlatá stredná cesta, v tomto prípade primeraného rizika, platí aj tu.

Na záver najlepšia rada. Pripravte sa, že ak aj všetku investíciu stratíte, nezabije vás to. Neustále pozorujte, či sú vaše prípadné straty ešte akceptovateľné. Ak projekt padá, nedržte sa ho zubami nechtami, kým nevytvorí takú stratu, ktorá vás pochová. Pamätajte, že čím skôr sa zbavíte upadajúceho projektu, tým skôr môžete začať niečo, čo má zmysel.

Tento blog vás nechce odradiť od pondikania. Chcem iba bez pozlátok a na rovinu poukázať na to, čo sa môže stať. Snáď sa vám neúspech nikdy nepritrafí 😉

Má váš projekt X-faktor?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

PhDr. Ján Sliacky - marketingové poradensvo, Bebravská 3, 821 07 Bratislava, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné na fungovanie webových stránok a pre analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre remarketing. Viac info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close