Neprestáva ma fascinovať, ako mnohí klienti očakávajú od dodávateľov, že mávnutím čarovného prútika vyriešia všetky ich problémy. Čo sa nedalo za posledný rok, to sa vyrieši behom pár hodín. Zabudnite. Takto to v dnešnom supersúťaživom svete nefunguje.

Uvedomte si, že každý dodávateľ vstupuje do vášho vzťahu ako príslovečná tabula rasa, nepopísaná tabuľa. Vy ste vo svojom biznise dlho, pozáte všetky zákutia a tajomstvá. Na jednej strane vás to síce zbavuje potrebného nadhľadu a odstupu, na druhej strane máte neoceniteľné skúsenosti.

Váš dodávateľ je na tom presne opačne. Má potrebný odstup a dokáže sa pozriet na veci inak. Neplatia pre neho nepísané pravidlá a vyskúša aj cesty, ktoré ste vy dávno zavrhli. Avšak dodávateľ sa musí vo vašej situácii zorientovať. Čím viac údajov mu dáte, tým lepšie. Hovorím o objektívnych údajoch, faktoch, nepoznačených vaším subjektívnym hodnotením. Dodávateľ si urobí názor sám. Len musí mať z čoho.

V prvom rade platí zásada “shit in, shit out”. Ak vaše vstupy budú nedostatočné, alebo ak zatajíte dôležitú skutočnosť, nemôžete očakávať, že dodávateľ urobí zázrak. V marketingu ale aj v bežnom živote platí, čo kedysi povedali páni ideológovia marxizmu-leninizmu (teraz nechcem propagovať tieto teórie, iba potvrdzujem, že diamant sa dá nájsť aj na smetisku :-)). Zmena kvality vzniká nahromadením kvantitatívnych zmien. V určitom momente dosiahnu tieto zmeny hranicu a nastáva zmena kvality. Preložené do jazyka vášho projektu, musí dôjsť k nahromadeniu základných údajov, skúseností a poznatkov, aby mohlo vzniknúť niečo nové.

Ak chcete skutočne posunúť svoj biznis ďalej a cítite, že vám nestačí vaša energia alebo vedomosti, oslovte externého dodávateľa. Pripravte však pre neho všetky možné údaje a fakty. Očakávajte, že s vami uskutoční dlhé a podrobné rozhovory, kde sa bude mnoho pýtať. Aj na triviálnosti ale aj na veci, ktoré vám nenapadli. Pripravte sa, že si budete musieť urobiť svoju domácu úlohu.

V taoistickej meditácii platí, že učiteľ vám nemôže pravdu zjaviť, aj keď ju pozná. Jeho úlohou je priviesť vás k nej, ale posledný krok musíte urobiť vy sami. Vy musíte objaviť pravdu v sebe. Učiteľ je iba sprievodca. Tak, ako sa na to pozeral Sokrates, ktorý v rozhovore diskutujúceho vhodnými otázkami naviedol tak, že si sám uvedomil pravdu alebo svoju chybu. Preto aj tento filozofický prístup nazval maieutika, alebo umenie pôrodnej baby.

Na záver by som chcel iba to, aby ste si uvedomili, že váš dodávateľ nie je kúzelník. Nie je to “rainmaker”, ktorý spôsobí, že v púšti začne pršať. Je to váš sprievodca, ktorý vás prevedie nebezpečiami a úskaliami biznisu, nástrahami kampaní. Zbaví vás démonov strachu z neúspechu. Vašu cestu si však musíte prejsť vy sami.

Zázraky na počkanie, nemožné do troch dní? Zabudnite…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

PhDr. Ján Sliacky - marketingové poradensvo, Bebravská 3, 821 07 Bratislava, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné na fungovanie webových stránok a pre analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre remarketing. Viac info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close