Dnešná doba je chorá. Má posunuté hodnoty. Médiá už dávno nie sú o informovaní. Dnes je to tzv. infotainment, novotvar z angličtiny, ktorý spája informovanie a zábavu. Redaktori dneška sa nepredháňajú v tom, kto prinesie hodnotnejšiu správu. Kde sú Bobovia Woodwardovia a Carlovia Bernsteinovia dneška?

Médiá súčasnosti sú na internete. Bojujú o vaše návštevy a kliknutia. Ak je dostatok návštev a kliknutí, zvýši sa hodnota portálu. Je navštevovanejší a preto môže za viac peňazí predávať bannerový priestor. Čo myslíte, prečo sú printy a hlavne portály plné holých báb, násilia a celebrít? Pretože nad týmto netreba rozmýšľať. Dnešní čitatelia články nečítajú, oni ich scanujú. Prebehnú obrázky a titulku, nanajvýš podnadpisy. V obrovskom množstve “informácií” si vyberajú intuitívne. Médiá pracujú s najzákladnejšími pudmi človeka.

Ak je téma dostatočne bulvárna, istotne sa rozprúdi diskusia. Cigáni (alebo politicky korektne Rómovia) sú zaručenou témou, ktorá spustí diskusiu. Podobne sú na tom svatby homosexuálov a ktorá “herečka” s kým spala alebo akú má novú plastiku. Čitatelia píšu svoje komentáre z anonymného internetového zázemia o prietrh a masa ľudí to číta. Často je to niečo, čo nazývam “efekt farma”. Ľudia to pozerajú, pretože mnohým to dáva pocit nadradenosti, že sú na tom oveľa lepšie, ako partia zúfalcov, ktorá v reality šou účinkuje.

Keďže čítanosť, sledovanosť a rating nepustia, postupne do vôd infotainmentu vplávali aj televízie. Správy na Markíze sa nedajú pozerať minimálne posledné dva roky, Jojka od začiatku. RTVS sa trocha drží. Asi musí zo zákona.

Kŕmia nás brakom, lebo to chceme a vyhľadávame. A takto to bude aj naďalej. Žijeme vo svete konzumu a médiá vedia predávať prakticky všetky produkty, ktoré inzerujú. Budú stále naháňať svoju čítanosť a pretože čítanosť zvyšuje pravdepodobnosť nákupu inzerovaného produktu a čítanosť robia celebrity, násilie a rôzni spoločenskí vydedenci. Preto sa bude o nich písať aj naďalej. Paradoxne, médiá sú v tom nevinne. Keďže sú to subjekty založené na tvorbe zisku, iné správanie od nich neočakávajte. Posledné vyjadrenia Haščáka ohľadne kúpy Sme Pentou to povedali jasne. Médiá sú biznis.

Proti systému sa bojovať nedá (aj keď pár vytrvalcov okolo časopisu Zem&Vek hovorí niečo iné). Stále však máte možnosť slobodného rozhodnutia. Ak niečo nechcete čítať alebo pozerať, nerobte to. Internet nemá hraníc. Nájdete tam témy podľa vášho gusta. Ak vás nejaký blog vytočí, nereagujte. Hovorí sa (v angličtine to znie najlepšie): “Wise man acts, fool reacts.” Majte v rukách váš postoj a vaše reakcie.

Všetky kritiky a negatívne reakcie na bulvár a infotainment sú často iba pokrytectvom. Nadávate, lebo taký je väčšinový oficiálny názor a tak sa to má. Potom večer hľadáte porno alebo čítate bulvár. Odporúčam urobiť si v hlave jasno. Pozrite sa na realitu takú, aká skutočne je. Ak radi čítate bulvár a sledujete správy na Jojke, robte to. Robte to však bez výčitiek svedomia. Ak sú však tieto témy pre vás povrchné a hlúpe, čítajte niečo iné. Nešírte zbytočne negatívne emócie. Vo svete je aj tak dosť zla. Nemusíte ho zbytočne robiť negatívnejším.

Médiá versus čitatelia. Kto je väčší pokrytec?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

PhDr. Ján Sliacky - marketingové poradensvo, Bebravská 3, 821 07 Bratislava, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné na fungovanie webových stránok a pre analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre remarketing. Viac info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close