Marketing, ktorý sa zameriava na vašu racionalitu, nie je veľmi účinný. Akokoľvek si myslíte, že ste racionálne bytosti a rozhodujete sa na základe logického kalkulu, ste ďaleko od pravdy. Vo vývoji ľudskej rasy sme prešli od opíc dlhú cestu. Ako dedičstvo nám však ostalo naše rozhodovanie. Najstaršie časti mozgu budú vždy reagovať skôr a rýchlejšie a vývojovo mladšie časti nám potom nájdu pre takúto reakciu krásne racionálne zdôvodnenie.
Naše rozhodnutia sú vo svojej podstate vždy emocionálne. Nazvite to intuícia, pocit či viera, bude to emócia. Toto je v poriadku. Problém nastáva, keď emocionálne rozhodnutie pokladáte za výplod vašej racionálnej úvahy. Takto funguje napríklad politika. Ste presvedčení o svojej pravde a nerozumiete, prečo oponent nechápe vaše nad slnko jasnejšie argumenty. Viedli sa vojny za pravdu, ľudia sa sami demonštratívne upaľovali, mučeníci trpeli.
Manipulátori vedia, že keď dokážu vašu vieru podporiť racionálnmi argumentami, ktorým uveríte, získajú oddaného advokáta. Je jedno, či značky, produktu alebo presvedčenia. Takto funguje šialenstvo s názvom iPhone. Ako produkt tento mobil nie je ničím výnimočný. Šikovným marketingom však v ľudoch existuje presvedčenie, že je to jeden z najvýkonnejších, najspoľahlivejších a najvyladenejších mobilov. Viera je tak silná, že dokáže prežiť aj ohýbanie sa nového modelu 🙂
Pocity viny fungujú v spoločnosti od nepamäti. Na narodeniny sa patrí kolegov pohostiť, aj keď sa vám nechce. Zaželáte všetko dobré a dáte pusu, aj keď by ste toho človeka najradšej nakopali do zadku.
Prichádza najpremyslenejšia a najväčšia marketingová akcia celého roka. Idú Vianoce. Opäť zafunguje emócia „len nestratiť tvár“ pred ostatnými. Darčeky sa jednoducho majú dávať. Racionalizácia je jednoduchá – sviatky lásky, štedrosti, pokoja. Prejavíte do darčekom. Jednoduché. Akurát, že v minulosti sa darčeky nedávali. Zmysel Vianoc bol, aby sa rodina zišla pokope a utužila sa. Darčekové Vianoce sú výmyslom šikovných obchodníkov.
V Oriente majú príslovie: „Buď si zachováš tvár alebo prežiješ šťastný život.“ Málokto však rozumie, čo to znamená. Nie je to o oportunizme a prístupe kam vietor tam plášť. SKutočný význam je nájsť vnútornú rovnováhu a žiť podľa seba. Robiť čo chcete a nerobiť, čo nechcete. Cez túto optiku sú Vianoce jedným veľkým pokrytectvom. Marketingári však pracujú na plné obrátky a tak nikto nevykríkne, že kráľ je nahý.
Vianoce sú ideálna príležitosť ako hrať na city. Užite si ich aj tohto roku. Najmä keď sa vám ich reklamou snažia „nabiť“ do hlavy už od konca októbra 🙂