Marketingové odporúčania pre rok 2015. Čo vám odporučiť? Ste plní očakávania, predsavzatí a novoročných odhodlaní. Sú pred vami kick-off meetingy. Budete analyzovať minulý rok a odštartujete stratégie pre tento. Predsa len sú však zásady, o ktoré by som sa s vami rád podelil. A neplatia iba pre rok 2015
1. nechoďte okolo horúcej kaše
Celý svet sa googlovatie. Skenujete more odkazov, ktoré sú pre vás relevantné. Nie je problém dostať sa k veľmi relevantným dátam. Dnes sa už v marketingu nikto nehrá na kreativitu. Nie je čas. Je taký previs ponuky nad dopytom, že ľudia skôr nemajú čas spracovať informácie. Buď sa ihneď trafíte do toho, čo cieľovka chce, alebo ste mimo. Cieľovka je totiž už 5 klikov alebo 3 billboardy ďalej. Takže vaša reklama musí byť v prvom rade jasná. Ponúkam ti toto a toto. Ideálne aj s informáciou za toľko a za toľko. Nik nemá čas na chápanie vašej kreatívnej inotaje. Buď to pochopí hneď alebo ide preč.
2. dávajte pozor na čísla
V každej aktivite dôsledne striehnite na ekonomickú výnosnosť. Zabudnite na argumenty najmä agentúr, že budujete značku. Jasné, značku treba budovať. Ale dnes je taký pretlak informácií, že ak nemáte rozpočet T-Comu a nemienite do toho pchať peniaze aspoň rok v kuse, zabudnite na budovanie. Dobrý produkt sa bude predávať aj tak. Pozor. Netvrdím, že značku netreba budovať. To by som šiel proti všetkému, čomu verím. Ale na prvom mieste je ekonomika.
3. pozor na 15 minút slávy
Ako hovoril nebohý Andy Warhol, každý dnes zažije svojich 15 minút slávy. Ja dodávam, že bohužiaľ nie viac. Čo je dnes moderné, je zajtra staré. Kto je dnes celebrita, je zajtra zabudnutý. Nevsádzajte na produkty alebo tváre, ktoré dnes na chvíľu zažiarili. Môže to byť iba hype, ktorý zajtra zhasne a vy vyhodíte peniaze von oknom. Pozor, vždy sú šťastlivci, ktorým to vyjde. Keď však chcete úspech, choďte ťažšou cestou. Budujte kvalitu. Produkt musí byť 100%. Až potom môžete robiť tú „omáčku“.
4. bude to bolieť
Realita Slovenska je v tom, že nik nemá peniaze. Všetci sa bijeme o peniaze tých 4,5 milióna kvázi zaujímavej cieľovej skupiny 14-75 (ak si tie čísla dobre pamätám). Ľudia robia za smiešne peniaze. Mimo BA často za 250-300 EUR. Za to sú radi, ak nakúpia základné potraviny. Dnes prakticky nik nemá peniaze na život, nieto na investície. Tiež medzi podnikateľmi nie je odvaha ísť do nových projektov. Buď idú na istotu, alebo radšej vôbec. Z toho pramení, že bežné formy nefungujú. Adwords sa stáva príliš drahý. Klik vás stojí toľko, že sa nevráti z výnosov predaja. Online nefunguje. Sociálne siete iba žerú peniaze ale nenosia zákazníkov. Svet biznisu je ohromne tvrdý, a je to stále horšie.
5. neberte to príliš vážne
Život je strašne krehký. Netrápte sa príliš, lebo neviete dňa ani hodiny. Človek má neuveriteľnú schopnosť prežiť. To, čo ho zabíja, je trápenie. Že niečo nevyjde. Že konkurencia vyhrá. Že kampaň urobí stratu. Toto nie sú kľúčové veci. Sú dôležité, ale nie kľúčové. Aj napriek nepriazni si zachovajte vnútorný pokoj a radosť. Nenechajte sa zvalcovať touto situáciou. Môže byť aj horšie. Alebo lepšie. Závisí to iba na vašom vnútornom postoji.
Držte sa v tomto roku a neprestávajte bojovať. Raz sa to musí zlomiť. Bude lepšie. Ako hovoria taoisti, jediná istota je zmena.
Pekný a hlavne úspešný rok 2015.