Neustále mi rezonuje v hlave vyjadrenie kedysi írečitého slovenského politika Janka Ľuptáka, keď odkázal myslim Ivanovi Miklošovi, že z grafov sa robotník nenaje. Bola to taká trochu trápna a jednoduchá reakcia na prezentáciu makroekonomických ukazovateľov.

Janka Ľuptáka som mal ako politika rád. Taká nekomplikovaná čistá duša, ktorá, keď skončila v parlamente, išla bez problémov na úrad práce. Všetci sa mu vtedy smiali. Janko však mal svojím jednoduchým sedliackym rozumom svoj kus pravdy.

Kto nerobil vo veľkej korporácii, ten to nikdy nepochopí. Kto však pričuchol čaru kreatívneho výkazníctva, ten vie, o čom hovorím. Ekonomická teória učí, že kľúčový ukazovateľ je čistý zisk. Ak nie je, firma sa prepadá, ak je, firma “ide hore”. Celá aktivita finančného oddelenia sa tak dá “vtesnať” do jedného čisla 🙂

Projekty, kampane, eventy, to všetko má mať jednoznačný cieľ. A tým je profit. Je to zjednodušený pohľad, ale je to tak. Ak vaša aktivita nenapomáha tvorbe zisku, je zbytočná. Často vo veľkých korporáciách sa na toto zabúda. Tí, čo vedia, radšej čušia (veď výplata ide aj tak) a tí, čo nevedia, tých ľahko oblbnú kreatívnym výkazníctvom.

Každý projekt môže vyzerať super, pokiaľ polovicu nákladov priradím na iné oddelenia. Naopak, aj ten najlepší projekt môže vyzerať stratovo, ak do nákladov priradím ešte aj alikvótnu časť upratovačky a nákladov na vymaľovanie fasády.

Pozor, nespochybňujem úlohu finančných manažérov. Musia riešiť výkazníctvo, a to nielen kvôli bankovým úverom a cash-flow. Dávam iba dobrú radu top manažérom, ktorých všetci radi oblbujú nablýskanými powerpointmi a prepracovanými excelmi.

Nad všetkými výkazmi a tabuľkami stojí jednoduchá otázka. Vytvárame zisk alebo stratu? Ak zisk, super, podporme tieto aktivity. Ak stratu, sústreďme sa a okamžite hľadajme nápravu. Aj za cenu zrušenia nevýnosného projektu.

Ekonomika nakoniec dobehne každého. Ak nebude na výplaty, firma “pôjde dole”. Akurát pri veľkých korporáciách je pád relatívne pomalý a často majú manažéri postoj “vydojíme z toho, čo sa dá a keď sa nebude dať, pôjdeme o dom ďalej.”

Zaujímajte sa o výnosovosť vašich projektov. Pretože dnešný zisk zaručuje zajtrajšie prežitie.

Keď nejde o zisk, ide o h….

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

PhDr. Ján Sliacky - marketingové poradensvo, Bebravská 3, 821 07 Bratislava, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné na fungovanie webových stránok a pre analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre remarketing. Viac info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close