Pán Kevin Roberts, CEO Saatchi & Saatchi Wolrdwide, povedal, že marketing je mŕtvy. Zabudnime na stratégiu, veľké myšlienky, manažment a aj na marketing. Oháňa sa pritom moderným akronymom VUCA, ktorý popisuje dnešný svet ako Volatile (nestály), Uncertain (neistý), complex (komplexný) a ambiguous (dvojznačný). Inými slovami, všetko je tak neisté, chaotické a choré, navzájom prepojené a rýchle, že jednoducho nie je čas na stratégie, manažment, marketing a veľkú kreatívu. Vraj nikto nevie, čo bude zajtra, čo mladí ľudia na sociálnych sieťach pustia do svojho sveta a s čím sa stotožnia.
Paradoxne, Kevin Roberts nezatracuje svoj biznis, z ktorého vyrástol. Lídrom prisudzuje úlohu, ako inak, kreatívnych lídrov. Ich úlohou je vlievať vzrušenie a optimizmus do žíl zamestnancov a zákazníkov, aby „kúpili“ sen, ktorý spoločnosť má. Budúcnosť vidí v konverzácií, v komunikácií ktorá bude inšpirovať, bude interagovať, bude vťahovať zákazníka do vášho sveta.
Nemám rád barnumské reklamné výbuchy. Roberts také čosi predviedol. Marketing je mŕtvy je vhodné ako titulok bulvárneho plátku. Smrť, sex, deviácie predávajú. Uvedomme si však, že táto hra, akokoľvek komplikovaná, je vo svojom základe veľmi jednoduchá. Vy máte produkt, ktorý napĺňa niektorú zo zákazníkových potrieb. AK je produkt dobrý, teda skutočne potrebu uspokojuje, začne sa povedomie o ňom šíriť. Či už ústným podaním alebo internetovým podaním (vďaka, blogeri). Ľudia nie sú hlúpi. Povedia si, čo je dobré a odpíšu, čo je zlé. Niekto navyše tú komunikáciu robiť musí. Ako sa inak chcete dozvedieť, že je tu produkt? Ako zistíte, akú potrebu vám produkt uspokojí?
S pánom Robertsom môžem súhlasiť, že marketing je mŕtvy. Ak teda vnímam marketing ako JEDINÝ spôsob ako donútiť dlhodobo kupovať váš produkt. TOto je samozrejme nezmysel, žiadny marketing to nedokáže. AJ ten Apple musí byť vysoko kvalitný, ak si ho máte kúpiť. Samotná značka iba vyjadruje a je esenciou tejto kvality.
Marketing, ktorý klame, zavádza, varí z vody a oblbuje, je mŕtvy. Pretože ľudia si lepšie ako kedykoľvek predtým dokážu povedať, že niečo s produktom nie je v poriadku. Ale marketing, ktorý informuje, ktorý je úprimný a ktorý jasne komunikuje, čo ako zákazník dostávate a férovo dáva najavo, prečo by ste mali do produktu investovať vaše ťažko zarobené peniaze, taký marketing mŕtvy nie je. Ba čo viac, takému marketingu bude patriť svet.