Prečo využívať Google Content Experiment? Správny A/B testing vám môže dať rýchle odpovede na otázky, na ktoré ste doteraz mali iba hypotetické odpovede. Sú tým hlasom ľudu, ktorý rozhodne o ďalšej existencií vášho marketingového riešenia. Bremeno voľby už nie je na vás a vašich myšlienkových záveroch, ale na voľbe vašich zákazníkov. Ktorý nadpis je účinnejší? Ktorý button klikanejší? Aký obrázok funguje lepšie? Doteraz bol A/B testing iba výsadou drahých agentúr. Chcelo to programátora a more práce. Dnes si však A/B testing môže dovoliť prakticky každý. Vďaka Googlu a jednoduchým CMS typu WordPress.
Čo ten A/B testing vlastne je?
Ide o jednoduchú metódu, kde sa vytvoria dve riešenia problému (napríklad dve reklamy v Adwords či dve verzie podstránky) a potom ponúkame cieľovej skupine určitý čas obe v pomere, aký zadáme. Ak po uplynutí testovacieho času má jeden z variantov lepšie plnenie cieľa (napríklad zotrvanie na stránke či kliknutie na odkaz), vyhráva a v ďalšej komunikácii použijeme práve tohto víťaza.
Môžem si A/B testing dovoliť aj ja?
Dobrou správou je, že Google nás priamo vyzýva, aby sme používali A/B testing. Pre tieto účely pridal do Google Analytics funkcionalitu Google Content Experiments. Nájdete ju v záložke Behaviour. Ako však tieto experimenty fungujú?
Princíp A/B testingu je geniálne jednoduchý. Vy sa postaráte o vytvorenie dvoch verzií toho, čo chceme merať. V Experimente si jednoducho naklikáte, čo chcete merať a je to. Časť Google Analytics máte úspešne za sebou. Ako si však naklikať Experiment?
Nastavte si ciele v Google Content Experiment
Po kliknutí na button Create Experiment si najprv vyberiete cieľ, ktorý chcete experimentom dosiahnuť. Pomenujete svoj experiment, vyberiete cieľ – buď z predvolených volieb alebo vytvoríte vlastný (ak to robíte prvýkrát, s vlastným cieľom si radšej nechajte poradiť). Defaultne vám Google ponúkne Bounces, Page Views alebo Session Duration. Ďalej si volíte Percento, koľko návštevníkov stránky a má zúčastniť experimentu.
V zásade sú všetky voľby „blbovzdorné“, navyše pokiaľ myšou prídete na ikonu otáznika, objaví sa celkom slušná nápoveda.
Vyberte si, ktoré stránky sa zúčastnia experimentu
V tejto časti určíte, ktoré dve stránky budete porovnávať. Ak pracujete s redakčným systémom WordPress, je to jednoduché. Vytvoríte si variantu stránky, ktorú chcete porovnávať s existujúcou. Najprv vkladáte pôvodnú stránku, s ktorou chcete porovnávať. Pomenujete ju. Potom vkladáte variantnú stránku (tú novú, ktorú chcete otestovať). Pomenujete ju. Môžete pridať aj viac variantných stránok, systém to umožňuje. Máte to? Super, ide sa na to najzaujímavejšie.
Ako bude vaša stránka vedieť, že je súčasťou experimentu?
V kroku 3 nastavujete svoj experimentálny kód. Kliknite na Manually insert the code. Objaví sa vám text v rámčeku. Ten skopírujte. Musíte ho vložiť za <head> tag do úvodu. Ak pracujete s WordPressom, použite plugin AddFunc Head & Footer Code, ktorý vám v admin rozhraní pridá dva dialógové boxy – head a footer. Uvidíte ich vždy, keď tvoríte novú stránku či post v spodnej časti obrazovky. Tam si môžete vložiť kód. Jednoduché ako facka.
Je Google Content Experiment nastavený správne?
V poslednom kroku Google overí, či je správne vložený experimentálny kód na vašu pôvodnú a testovaciu stránku. Akonáhle vám to systém potvrdí, môžete si ešte pridať k experimentu poznámky a spustiť to. Výborné je, že Google vás jednoducho nepustí ďalej, aj je kód vložený chybne. Zároveň vidíte všetky kroky, ktoré ste urobili a môžete si spraviť jednoduchú rekapituláciu. Vhodné je pridať poznámky, pretože ak sa k experimentu vrátite po dlhšej dobe, garantujem vám, že už nebudete presne vedieť, čo ste to vlastne chceli. Poznámky sú záchranou 🙂
Tak a je to. Váš Google Content Experiment je spustený. Môžete si kontrolovať ako prebieha. Samozrejme, ako všetko v Google, aj Content Experiment sa dá rôzne „prenastavovať“. Viete pracovať s Google Tag Managerom, čo vám vie zjednodušiť prácu v CMS. Môžete si vytvoriť svoje vlastné ciele experimentu. Môžete pracovať nielen s celými stránkami ale tiež s časťami jednej stránky. Tu však už potrebujete troška hlbšie znalosti, čo ako funguje. Vyskúšajte najprv to jednoduchšie. Nastavte svoj prvý experiment a potom vylaďujte. Postupne sa k tomu nabalí Google Tag Manager a preniknete hlbšie do toho, ako vlastne funguje javascript, ktorý vám umožňuje meranie. Začnite však merať.
Google Content Experiment nie je zložitá technológia a, hlavne, je zadarmo. Nič vám lepšie neukáže, či je vaša stránka/riešenie funkčné, ako keď necháte rozhodnúť priamo návštevníkov vašej stránky. Google Content Experiment ale môže byť komplexná téma, ktorá vydá skôr na príručku než obyčajný post. Ak budete mať nejasnosti či otázky, kontaktujte ma 🙂